BLOG

Na czym polega obróbka bębnów przenośnika?

Bębny napędowe są najważniejszymi elementami urządzeń transportu bliskiego. Oprócz nich występują także bębny do zwrotu taśmy przy końcu przenośnika i bębny napinające taśmę. Długość przenośnika, rodzaj taśmy, przenoszony urobek oraz kąt nachylenia wpływają na moc napędu, średnicę i rodzaj powierzchni bębna. Dlatego właśnie mogą one wymagać dodatkowej obróbki. Bębny są także zamawiane na podstawie danych dostarczonych przez klienta.

Budowa bębnów do przenośnika 

Bębny do przenośnika umożliwiają zwrot, napinanie i napędzanie taśmy transportera taśmowego. Produkuje się je ze stali węglowej, stali nierdzewnej i tworzyw sztucznych. Bębny napędowe i zwrotne naciągowe muszą mieć właściwą geometrię wykonania, która pozwoli na łatwe prowadzenie taśmy transportera. Utrzymanie optymalnej pracy i jednocześnie niskiego zużycia taśmy wymaga zachowania właściwej średnicy bębna, czyli tzw. minimalnej średnicy pracy. Ze względu na zwiększenie tarcia, bębny do przenośnika są pokrywane gumą gładką lub z bieżnikiem o określonym kształcie. W ten sposób mogą one odprowadzać nadmiar wody. Jeśli taśma transportująca jest z klinem prowadzącym, w gumie wykonuje się wgłębienie w postaci rowka. Guma musi być odpowiednio gruba. Innym sposobem jest wykonanie rowka w samym bębnie.

Dopasowanie bębnów do wymagań klientów 

Najważniejsze parametry bębna to średnica zewnętrzna bez ogumienia, średnica czopa pod łożysko z tuleją wciąganą oraz długość bębna. Powinna ona być minimum 100 mm dłuższa od szerokości taśmy, z którą ma pracować. Bębny napędowe i zwrotne mogą mieć inną konstrukcję mocowania wału do płaszcza. Wał często jest posadowiony na pierścieniach rozprężno-zaciskowych, lecz stosuje się także jego przyspawanie bezpośrednio do dennicy i dennicy do płaszcza. Wał zwrotny na końcach w obudowie może mieć łożyska wahliwe. Jest także sposób na wstawienie ich według indywidualnych wymagań. Klienci często zamawiają bębny do przenośników jako autonomiczne części na podstawie swoich dokumentacji technicznych i szkiców. Dzięki temu nie muszą poddawać obróbce gotowych elementów. Wszystko jednak zależy od ich wymagań oraz zadowolenia z ceny usługi.

 

Wróć do bloga