BLOG

Jak działają bębny przenośników taśmowych?

Przenośniki taśmowe są to urządzenia do transportu materiałów sypkich oraz drobnicy paczkowanej i workowanej. W zależności od zastosowania mogą różnić się konstrukcją. Każdy model ma taśmę transportową, która porusza się za pomocą zespołu napędowego. Kolejne elementy to bęben napędowy, obudowa łożysk i motoreduktor. Przenośnik wyposażony jest także w bęben napinający i krążniki. Na jakiej zasadzie działają te bębny?

Zastosowanie bębnów w przenośnikach taśmowych

Taśma stosowana w przenośniku musi być odpowiednio rozciągnięta, aby zapewniała stabilny i długotrwały transport. Materiał jest przenoszony górnym pasem, z kolei dolny służy do powrotu i stabilnego ustawienia ciągu. Taśma powinna przechodzić przez co najmniej dwa bębny. Pierwszy z nich to bęben napędowy, zwany także transmisyjnym, który napędza przenośnik za pomocą silnika i motoreduktora. Najczęściej montuje się go na końcu rozładunku, co przyczynia się do zwiększenia przyczepności produktów i lepszego ciągnięcia taśmy. Drugi cylinder nazywany bębnem zmiany ma na celu zmianę kierunku. Przesuw następuje poprzez tarcie powstałe na styku rolki i taśmy przenośnika. Dzięki bębnom napinającym taśma jest odpowiednio naciągnięta, biegnie prawidłowo, nie schodzi na boki i nie zwisa między zestawami krążnikowymi.

Jak dobrać bębny do przenośników?

Bębny sprzedawane są jako samodzielne elementy lub w formie kompletnych zestawów wraz z łożyskami i oprawami łożysk. Średnica, rodzaj powierzchni i moc napędu bębna napędowego zależą od długości przenośnika, rodzaju taśmy, kąta nachylenia oraz cech przenoszonego materiału. Bębny dostępne są w różnych średnicach w wersji toczonej gładkiej oraz z powierzchnią gumową. Okładziny mogą być gładkie lub ze wzorem jodełkowym, kratowym, karo. Średnice zostały określone na takich poziomach, aby naprężenia w wielowarstwowym rdzeniu taśmy tkaninowej przy zginaniu na bębnie nie przekraczały wartości krytycznych. Oznacza to, że ta wielkość wpływa na trwałość taśmy i zły dobór mógłby doprowadzić do jej rozwarstwienia, spękania czy uszkodzenia progów. Bębny napędowe mogą być z wałem spawanym oraz pierścieniami rozprężno-zaciskowymi.

Wróć do bloga